تاثیر ریتنشن مارکتینگ بر کسب و کار شما
ریتنشن مارکتینگ چیست؟
امروز دراین مقاله از وبلاگ های ایدبکس میخوانیم
امروزه کسب و کار ها بیشتر تمرکز خود را بر ایجاد مشتریان جدید میگذارند در حالی که از پتانسیل تاثیر مشتریان قبلی در کسب و کار میتواند تاثیر بسیار بیشتری داشته باشد تمرکز استراتژی ریتنشن مارکتینگ دقیقا بر همین موضوع است. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با این استراتژی آشنا کنیم.
تاثیرات مستقیم این استراتژی در کسب و کار شما
- بازگشت مشتریان قبلی به قیف فروش
برای اطلاع از استراتژی قیف فروش کلیک کنید
- درگیر کردن ذهن مشتری های فعلی با کسب و کار شما
- کاهش نرخ ریزش مشتری
- افزایش تعداد دفعات خرید مشتریان
- تحریک به خرید
- افزایش نرخ بازگشت مشتری به چرخه خرید سایت
چرا باید از ریتنشن مارکتینگ استفاده کنیم
در شرایط معمولی داشتن استراتژی برای جذب مشتریان جدید بسیار ضروری میباشد ولی در شرایط فعلی اقتصادی بهتر است بر روی حفظ مشتریان قبلی و بازگشت مشتریان قبلی تمرکز کنید زیرا که میتواند بازخورد بهتری داشته باشد.
در گذشته بازاریابی موتورهای جستوجو و شبکههای اجتماعی روشهای ارزان و کارآمد برای آوردن ترافیک به وبسایت کسبوکار شما بودند. شما میتوانستید به یک فردی محصولی را بفروشید و دیگر با او ارتباطی نداشته باشید. متاسفانه دیگر اینطور نیست. هزینه هر کلیک گوگل ادز در حال افزایش است و این روند بدون تغییر باقی مانده است. Search Engine Land گزارش کرده که کلیدواژههایی که مرتبط به هیچ برندی نیستند 75% رشد داشتهاند، درحالیکه کلیدواژههای برندها 300% نسبت به دو سال قبل رشد داشتهاند. اگر با درصدهای کوچک سر و کار داشتهاید این درصدها برای شما هضمشان سخت است.
شبکههای اجتماعی روندی شبیه به Google Ads را طی میکنند. طبق مطالعهای که توسط AdAge انجام شده است مقدار ریچ ارگانیک شبکههای اجتماعی در حال کاهش است. درحالیکه فیس بوک مدعی است شما میتوانید به 16% از فالوورهای خود با یک پست دسترسی داشته باشید، AdAge معتقد است این رقم 6% است. برای اینکه بیشتر در معرض مخاطبان خود قرار بگیرید باید در شبکههای اجتماعی تبلیغ کنید که این هم هزینهبر است.
موضوعی که باید به آن توجه کنید این است که جذب مشتری از هر زمان دیگری سختتر است. شما به بازاریابی بازگشتی نیاز دارید تا ارزش هر کاربری که جذب میکنید را بیشتر کنید. با استفاده از ریتنشن مارکتینگ شما در واقع دارید بازگشت سرمایه هر کاربری را که برای جذب آن هزینه کردهاید را بالا میبرید. یک مزیت دیگری نیز در ریتنشن مارکتینگ وجود دارد و آن این است که احتمال خرید مشتری سابق ۹ برابر بیشتر از مشتری جدید است.
کارایی استراتژی ریتنشن مارکتینگ بسته به آن که شما چه چیزی میفروشید متفاوت است. مثلا، مایع ظرف شویی به اندازۀ قهوه محصول پرتکراری برای خرید نیست. بنابراین شما یک نتیجه مشخص را در دو وضعیت متفاوت نخواهید گرفت.
اهمیت بازاریابی بازگشتی در حفظ و نگهداری مشتری
هزینه جذب هر مشتری جدید (CAC)، به ویژه در استارتاپها، هزینه بالایی است؛ چرا که یک استارتاپ، مدل کسبوکار و محصول نوآورانه و جدیدی دارد و احتمالاً باید انرژی زیادی برای دیجیتال مارکتینگ صرف کند که محصول را بشناساند. به طور مثال، در حال حاضر استارتاپهایی که در حوزه خدمات خودرو در محل فعالیت میکنند، مثل کاربوی و هابکار، مشتریانی دارند که به این نوع سرویس خودرو گرفتن عادت ندارند و خدمات خودرو در محل برای آنها امری جدید است. در نتیجه شما باید هزینه کنید تا سرویس خود را جا بیندازید و مشتریان را متقاعد کنید که این سرویسها را میتوان آنلاین و در محل گرفت، صرفهجویی در وقت و هزینه کرد و اطمینان از سطح کیفیت داشت.
هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما میفرستیم.
معمولاً هزینه جذب هر مشتری، از حاشیه سودی که اولین خرید هر مشتری خواهد داشت، بیشتر است. یعنی مثلاً اگر به طور متوسط هزینه جذب هر مشتریتان 20 هزار تومان است، حاشیه سودی که از هر سفارش کسب میکنید، 13 هزار تومان خواهد بود. لذا تا به اینجا شما تنها با خرید اول از سوی هر مشتری در ضرر هستید و تنها در صورتی این حاشیه سود رخ خواهد داد که آن مشتری تکرار خرید داشته باشد و این همان اهمیت اصلی بازاریابی بازگشتی است.
شما با عملکرد خوبتان در بازاریابی بازگشتی تلاش می کنید تا مشتری را به خرید دوم و سوم و … برسانید و اصطلاحاً ارزش مادامالعمر هر مشتری (Costumer Lifetime Value) را مثبتتر کنید تا بالاخره آن مشتری برای شما سودآور شود. در برخی از صنعتها برخی کاربران باید حتما خرید سوم یا چهارم را هم داشته باشند تا به سودآوری برسند و اگر کاربری به این خرید نرسد، جذب آن کاربر یک اشتباه از سوی آن استارتاپ بوده است.
گفتیم که هزینه جذب هر مشتری بسیار بالاست، اما خوشبختانه هزینه حفظ و نگهداشت آن مشتری جذبشده آنقدرها بالا نیست. یک سری شاخص مثل متوسط هزینه Retention برای بررسی هزینه موجود است که به معنی متوسط هزینهای است که برای ایجاد تکرار خرید در مشتریان انجام میدهیم.
مقالات پیشنهادی —-قیف فروش (sales funnel)—تاثیرات مثبت سایت بر کسب و کار شما
نتیجه گیری
همانطور که در این مقاله از وبلاگ های آیدبکس خواندید ریتنشن مارکتینگ یکی از مهم ترین استراتژی ها در این شرایط سخت اقتصادی است که میتواند تا حد زیادی از پایین اومدن آمار قروش سایت شما جلو پیری کند اما به یاد داشته باشید شما نباید از جذب مشتریان جدید غافل بشوید حفظ مشتریان قدینی به خودی خود میتواند یک تبلیغ عالی برای کسب و کار شما باشد اما شما میتوانید با استراتژی های مختلف به این روند سرعت ببخشید و در نهایت بهترین نتیجه را داشته باشید.
سوالات متداول
این استراتژی به بیشتر به کسانی پیشنهاد میشود که از نظر جذب مشتری مشکلی ندارند اما نرخ ریزش مشتری بالایی دارند.
لزوما خیر،ولی استفاده این استراتژی به همه پیشنهاد میشود.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.