مراحل چرخه عمر یک محتوا _ در 6 مرحله
برای اینکه بتوانید کسب و کار خود را توسعه دهید و آن را بروزرسانی کنید ، باید بتوانید توانمندی های متفاوت را با یکدیگر هم گرا کنید. در حال حاضر تولید محتوا همانند یک جریان است که کسب موفقیت در آن نیز بسیار مهم است ، که برای موفیت در آن میبایست منظم باشید ، منظم بودن به صورتی که به تولید کردن و انتشار دادن محتوا استمرار داشته باشید ، و از حرکت دست بر ندارید ؛ بعنی محتوای چند سال قبل درباره یک اتفاق امروزه بازدیدی نخواهد داشت زیرا که از آن اتفاق گذشته و افراد درباره آن در گذشته خوانده اند.
درواقع میتوان گفت که تولید محتوا بستری است که برای برقراری ارتباطات و جذب مشتریان طراحی شده است.
سه فرایند کلیدی که برای پیشرفت کسب و کار خود باید به آنها اهمیت دهید ، مدیریت کردن محتوای تولید شده ، مدیریت فرآیند کسب و کار و مدیریت کردن سوابق است. تمام این سه بخش در فرآیند کسب و کار به یک نقطه مشترک با یکدیگر میرسند و نتیجه آنها مدیریت کردن چرخه عمر محتوا خواهد بود.
شما روزانه در فضای مجازی با محتوا های متفاوتی در ارتباط هستید ، محتوا هایی مانند ویدیو ها ، عکس ها ، وبلاگ ها ، اینفوگرافی ها و محتوا هایی نظیر اینها ؛ در راستای بازاریابی کسب و کار ها تولید کردن این محتوا ها تبدیل به امری بسیار ضروری شده است که لازم است برای پیشرفت کسب و کار خود ، آنها را تولید کرده و از آنها به بهترین نحو ممکن استفاده کنید.
تولید محتوا نیازمند زمان ، پول و منابع مناسب است و اگر در داشتن و نگه داری هر یک از اینها تلاش نکنید ، در کسب و کار خود به مشکل بر خواهید خورد ؛ پس به یاد داشته باشید که حتما باید برای ایجاد ، بهبود ، نگه داری و ذخیره محتوای خود برنامه مشخصی داشته باشید. برنامه ریزی کردن و نحوه تعاملی که افراد به محتوای تولید شده خودشان دارند باید بر اساس چرخه عمر محتوا باشد.
با داشتن اطلاعات و درک کافی از چرخه عمر محتوا میتوانید وضعیت محتوای خود را در هر مرحله بررسی و پیگیری کنید ، و در نتیجه کسب و کار خود را ارتقا دهید.
در این مقاله قصد داریم به بررسی چرخه عمر محتوا بپردازیم و آن را برای شما در شش مرحله توضیح دهیم. پس اگر شما هم کسب و کاری دارید و یا قصد دارید کسب و کاری را آغاز کنید ، لازم است محتوایی که تولید میکنید دارای نظم و برنامه ریزی مشخصی باشد ؛ پس در نتیجه پیشنهاد میکنیم که تا پایان این وبلاگ همراه ما باشید.
برای پیوستن به ما در پلتفرم اینستاگرام کلیک کنید.
چرخه عمر محتوا (Content Life cycle) چیست ؟
به فرآیند مدیریت کامل توسعه دادن ، منتشر کردن ، سازماندهی کردن ، تغییر کاربری دادن و یا منسوخ شدن یک محتوا در طول عمر آن ، چرخه عمر محتوا میگویند. درواقع میتوان گفت به زبان ساده تر به مجموعه ای از اقداماتی گفته میشود که برای سرمایه گذاری کردن در سیستم ها و برنامه های مدیریتی یک محتوا صورت میگیرد تا موجب سود و پیشرفت یک کسب و کار و یا برند شود. با وجود یک سیستم مدیریت کامل و یکپارچه ، میتوانید استراتژی های محتوا ها را در هر مرحله تبدیل به روشی کارامد و موثر برای محتوای تولید شده خود کنید. به طور کلی به فرآیند بین بخش آغاز ، میانی و پایانی را چرخه محتوا میگویند.
بخش دیگر از محتوایی که توسط شما تولید میشود ، یعنی داده ها از چرخه خودشان استفاده میکنند. برای مثال شما تصور کنید که قصد دارید برای ارتقا برند خود از یک محتوا استفاده کنید ، مثلا محتوای ویدیویی ؛ و قصد دارید با استفاده از آن محتوا قصد دارید تا برند و یا شرکت خود را معرفی کنید ؛
برای این کار شما ابتدا میبایست ، امکانات خود را در دسترسی قرار دهید و از آنها استفاده کنید ، ویدیو خود را تولید کنید ، آن را منتشر کنید ، برای آن تبلیغات انجام دهید و سپس در پایان نتایج خود را ارزیابی کنید.
۶ مرحله چرخه عمر محتوا چیست ؟
چرخه عمر محتوا شامل مراحلی است که محتوای تولید شده شما آن را طی میکند. این را حتما در خاطر داشته باشید که مدیریت محتوا تنها یک فرآیند خطی نیست یعنی یک برنامه مشخص شده نیست بلکه باید حتما این موضوع را در نظر داشته باشید که برای برنامه ریزی در این کار همه مراحل از یک ترتیب مشخص شده و خاصی در باره زمانی مشخص پیروری نمیکنند.
درواقع هر کدام از مراحلی که برای آم برنامه میریزید و آن را مشخص میکنید ، باید بر اساس رفع نیاز های محتوای شما باشد به گونه ای که همراه با انعطاف باشد و امکان تغییر از طرف شما را داشته باشد.
این به این معنا نیست که شما در ابتدا برنامه ریزی نداشته باشد ! بلکه شما باید در ابتدا برنامه ریزی مشخصی داشته باشید اما آن برنامه به گونه ای باشد که هنگام اجرای هر مرحله از آن برنامه بتوانید آن را اطلاح و یا تغییر دهید. بهینه سازی کردن چرخه عمر محتوا بستگی به آن دارد که نیاز های شما چه چیز هایی باشند. مهم ترین قسمت اینها آن است که شما قادر باشید تا ابتکار به عمل را به دشت خود بگیرید. برای این کار ابتدا باید هر شش مرحله از این موضوع را بشناسید.
ایجاد کردن طرح
در ابتدا و در مرحله اول نیاز به یک جستجو و یا به اصطلاحی نیازمند یک طرح مشخص برای محتوای مد نظر خود داریم ، درواقع در این مرحله میبایست به بررسی و تحقیق درباره موضوع محتوای مورد نظزر خود بپردازیم.
چیزی که در این مرحله باید بدانیم و به درک آن برسیم ، شناسایی مخاطبان هدف ما و درک نیاز های انها است . یکی از مهم ترین کار هایی که پیش از تولید و ساخت یک محتوا باید انجام دهید ، شناسایی و درک نیاز های مخاطبان هدف خود است زیرا که هنگامی که شما محتوای مورد نیاز و مدنظر مخاطب را تولید کنید ، آنها راحتتر میتوانند به شما اعتماد کنند و با استفاده از محتوا های تولید شده از طرف شما ، مشکلات و یا سوالات خود را برطرف میکنند.
از جمله اقداماتی که برای درست انجام دادن این مرحله میتوانید انجام دهید :
– موضوع کلی خود را مشخص کنید.
– به تحقیقات گسترده و مفید درباره موضوع خود بپردازید.
– با استفاده و کمک از تحقیقاتی که انجام داده اید شروع به ایده پردازی کنید.
– از افرادی که در این حوزه تخصص دارند کمک بگیرید.
– استراتژی ها و اهداف خود را از تولید محتوا مشخص کنید و سعی کنید آن را توسعه دهید.
– بهتر است محتوایی که قصد دارید آن را تولید کنید مخاطب پسند بوده و به سوالات مخاطبان هدف شما پاسخ دهد.
ایجاد کردن محتوا (تولید محتوا)
میتوان گفت اصلی ترین و دومین مرحله از چرخه عمر محتوا ، این مرحله یعنی تولید آن است . در این مرحله که شما تمام کار های مقدماتی را انجام داده اید ، زمان آن رسیده است که شروع به نوشتن محتوای خود کنید . اکنون شما تمام نیاز ها و الویت های مخاطبان هدف خود را میدانید و زمان آن رسیده تا با توجه به نیاز ها و الویت های کاربران ، محتوایی با کیفیت و مفید تولید کنید.
شما در این مرحله میتوانید با نوشتن و تولید محتوای با کیفیت و مفید در وب سایت خود کاربران بیشتری را به سمت وب سایت خود ترغیب کنید. در این هنگام سایت شما افزایش ترافیک خواهد داشت و هنگامی که محتوای شما خوانده شود ، کم کم کاربران بیشتری به کسب و کار شما اعتماد کرده و تبدیل به مخاطبان شما میشوند.
انتشار دادن محتوا
در این مرحله و مرحله سوم پس از آنکه محتوای خود را نوشتید میبایست یکبار دیگر یک مرور کلی بر آن داشته باشید و سپس آن را انتشار دهید. به این مرحله از چرخه عمر محتوا ، گردش کار تولید محتوا نیز گفته میشود زیرا که در این مرحاه است که شما محتوای خود را که برای آن زحمت زیادی کشیده اید را انتشار میدهید و مخاطبان و کاربران شما اکنون میتوانند آن را بخوانند و تعامل شما با محاطبان هدف خود بیشتر خواهد شد.
حتما به این موضوع نیز توجه داشته باشید که انتشار دادن محتوای تولید شده مرحله آخر شما نیست و شما نیازمند اقدامات تاثیرگذار بعدی نیز هستید که میبایست پس از این مرحله به انجام آنها بپردازید. پس نباید آن را رها کنید و پس از انتشار زمان آن میرسد که بازخورد های کاربران و مخاطبان خود را مورد بررسی قرار دهید ، سپس با توجه به این بازخورد ها در مراحل بعدی محتوای خود را بروزرسانی کنید.
ارتقا دادن محتوا
پس از انتشار دادن محتوا ممکن است با آنکه محتوای شما در وب سایتتان وجود دارد ، کاربران از وجود آن در سایت مطلع نباشد ؛ در این هنگام شما باید کاربران و مخاطبان هدف خود از وجود محتوای خود در وب سایتتان مطلع کنید.
در این هنگام یکی از بهترین کار هایی که میتوانید انجام دهید ، استفاده از تکنیک ها و استراتژی های تبلیغاتی است . در این مرحله میتوانید با استفاده از اقداماتی نه تنها برای محتوا های قدیمی تر خود بازدید و افزایش ترافیک بیشتری بگیرید ، بلکه محتوای تازه تولید شده و جدید خود را نیز به مخاطبان خود معرفی کنید.
در ادامه به برخی از اقداماتی که میتوانید برای این کار انجام دهید ، اشاره کردیم :
– یکی از بهترین کار هایی که میتوانید انجام دهید ، ترویج دادن محتوا به وسیله شبکه های اجتمایی است.
– یکی دیگر از کار هایی که میتوانید انجام دهید لینک دهی به محتوای خود در شبکه های اجتمایی مختلف است.
– ترویج دادن محتوا با استفاده از ایمیل مارکتینگ ها.
– تبلیغات محتوای تولید شده.
– ترویج دادن محتوا با استفاده از رپورتاژ آگهی.
به روزرسانی یا بهینه سازی کردن محتوا
اکنون زمان آن رسیده است تا از وضعیت محتوای تولید شده خود آگاه شوید ، برای این کار ابزار های مختلفی وجود دارد که یکی از این ابزار ها ابزار Google Analytics است که میتوانید از آن استفاده کنید. شما با استفاده از این ابزار میتوانید بررسی کنید که محتوای شما تا چه حد عملکرد خوبی داشته است و همچنین بازخورد های کاربران را درباره محتوای وب سایت خود مورد بررسی قرار دهید.
اطلاعاتی که میتوانید از این ابزار ها به دست آورید شامل ، مدت زمان حضور کاربران در صفحه وبسایت ، بازدید از صفحه ، تعداد صفحات بازید شده از طرف کاربران نرخ تبدیل و آمار ارجاعات از دیگر صفحات و شبکه های اجتمایی است. به طور کلی با استفاده از این ابزار ها میتوانید عملکرد کلی محتوای خود را بررسی کرده و مشکلات خود را شناسایی کرده تا در محتواهای بعدی خود آنها را اصلاح کنید.
حتما این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که میبایست محتوای تولید شده خود را بروز و زنده نگه دارید و سعی کنید کیفیت آن را افزایش دهید برای اینکار تنها کافی است تا محتوای خود را به روز رسانی کنید.
نگهداری و یا حذف کردن محتوا
اخرین مرحله از چرخه عمر محتوا نگهداری و یا حذف کردن محتوا است ، که البته لازم به ذکر است که این مرحله تنها برای برخی از محتوا ها انجام میشود ؛ یعنی برای محتوا هایی صورت میگیرد که موضوع خبری دارند و یا به نوعی مرتبط به زمان خاصی هستند ؛ پس این مرحله تنها در شرایط خاص به وجود می آید که شما در این شرایط میتوانید محتوای خود را آرشیو و یا حذف کنید.
پیشنهادی—هر آنچه لازم است درباره تگ کنونیکال (Canonical) بدانید
نتیجه گیری و کلام آخر
در این مقاله از سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ آیدبکس به بررسی چرخه طول عمر محتوا پرداختیم و درباره هر شش مرحله آن نیز به شما توضیح دادیم . در انتها حتما این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که محتوایی که تولید میکنید ، میبایست همواره به روز باشد تا این امکان را داشته باشد تا در هر زمانی مخاطبان و کاربران زیادی را به وب سایت خود جذب کنید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.