اینستاگرام یا یوتیوب، کدام تاثیر بیشتری در کسب و کار شما دارد
امروز در این بخش از وبلاگ های آیدبکس قصد داریم به بررسی مقایسه دو تا از بزرگترین سوشیال مدیا ها بپردازیم و بررسی کنیم که کدام یک از این پلتفرم ها برای کسب و کار شما بهتر خواهد بود .
اول از همه بیاید این دو شبکه مجازی را بیشتر بشناسیم
یوتیوب و اینستاگرام دو شبکه اجتماعی بسیار بزرگ و محبوب هستند که هر شخصی حداقل یکبار از آنها استفاده کرده است.
یوتیوب (بزرگترین پلتفرم ویدیویی دنیا)
یوتیوب برنامه ای بر پایه محتوایی ویدیویی است که در آن میلیارد ها ویدیو در سبک های مختلف (ویدیو های آموزشی در هر زمینه ای ، کلیپ های انگیزشی ، گیم پلی از بازی های ویدیویی ،چالش های مختلف ، برنامه های تلوزیونی و …) قرار دارد. کار با یوتیوب بسیار ساده است ولی الگوریتم های یوتیوب برای ایرانیان بسیار سختگیرانه تر است زیرا برای ورود به یوتیوب نیاز به فیلتر شکن دارید و یوتیوب افرادی را که با فیلترشکن وآیپی های متغیر وارد میشوند را بات بشمار میاورد ؛ این موضوع باعث میشود تا دیده شدن ایرانی ها امری سخت باشد. اما این موضوع هم راه حلی دارد.
راه حل این مشکل چیست؟
اگر کاربر از یک فیلتر شکن با آیپی ثابت استفاده کند. یوتیوب دیگر آنها را بات به شمار نمیاورد. و میتوانید از دست این الگوریتم سخت گیره یوتیوب در امان باشید.همچنین یوتیوب الگوریتمی برای کسب درآمد دارد که این الگوریتم بخاطر تحریمای اعمال شده برای ایرانیان ساکن ایران امری بسیار سخت است کاربر باید از طریق یک واسطه در خارج از کشور این کار را برایش انجام بدهد.
شرکت هایی هستند که در این زمینه به شما کمک میکنند و به عنوان یک واسطه درآمد شما را از یوتیوب گرفته و پس از کم کردن درصد دستمزد خودش آن را به حساب شما واریز میکند.این الگوریتم زمانی فعال میشود که شما بیشتر از هزار نفر دنبال کننده داشته باشید، و محتوای شما برخلاف قوانین یوتویب نباشد. در آن صورت یتویوب درصدی را در ازای تبلیغاتی که در ویدیو شما قرار میدهد به شما اختصاص میدهد.
اینستاگرام (محبوب ترین شبکه اجتماعی ایران)
در طرف دیگر میدان ما اینستاگرام را داریم شبکه ای که در ایران به حدی از شهرت رسیده است که دیگر نیازی به معرفی ندارد. اینستاگرام یکی از بهترین پلتفرم های دنیا برای تبلیغ کسب و کار است. اینستاگرام با قابلیت های زیاد و رابط کاربری جذاب خود تقریبا تمام سنین را به خود جذب میکند.اینستاگرام دست کاربر را برای تولید محتوا کاملا باز گذاشته که باعث محبوبیت بیشتر این شبکه مجازی شده است.از طرفی دیگر اینستاگرام الگوریتم های به نسبت ساده تری دارد.
سادگی تولید محتوا
این موضوع کاملا به کسب و کار شما مربوط است، برای مثال اگر شما یک سایت درباره فروش لباس دارید صد در صد اینستاگرام پلتفرم بهتری است زیرا شما با گذاشتن نمونه کار های خود بصورت پست یا استوری بازخورد بسیار بهتری خواهید داشت تا اینکه آن ها رو بصورت ویدیو در یوتیوب قرار بدهید .
اگر سایتی برای مثال درباره آموزش photoshop دارید یوتیوب پلتفرم بهتری خواهد بود.و اگر سایت نمایشگاه ماشین دارید هر دو پلتفرم را میتوانید با هم ادامه بدهید معرفی ماشین و فروش را با اینستاگرام انجام بدهید و در یوتیوب هم میتوانید ویدیو نقد و بررسی ماشین ها را بگذارید تا مشتری کامل از چیزی که میخواهد بخرد آگاه باشد.پس اینکه کدام پلتفرم گزینه بهتری برای گذاشتن محتوای کسب و کار است بستگی به شما دارد.
جذب دنبال کننده
از بحث تولید محتوا که بگذریم میرسیم به بحث تبلیغات و جذب دنبال کننده، جذب فالوور در اینستاگرام امری به مراتب ساده تر است. و این موضوع بخاطر دلایلی همچون:سخت گیری کمتر، الگوریتم ساده تر، آسان تر بودن تبلیغات و شرایط ساده تر برای دیده شدن است.برخلاف اینستاگرام در یوتیوب جذب دنبال کننده کار ساده ای نیست و نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد. این سختی بخاطر الگوریتم های سخت گیرانه یوتیوب و تحریمات هست.
سرعت پیشرفت
سرعت پیشرفت در اینستاگرام به چند نکته مربوط است، یکی از نکات همگام شدن با محتوای ترند شده است، محتوایی که ترند است به سرعت بازدید های بالایی از مردم میگیرند که باعث میشود همگام شدن با این ترند ها امری ضروری برای پیشرفت شما در اینستاگرام باشد.یکی دیگر از این نکات منحصر به فرد بودن شما در کسب و کار است که باعث میشود سرعت پیشرفت شما چند برابر شود.شروع کار در یوتیوب سخت تر است اما پس از گذشت زمان و همگام شدن با الگوریتم های یوتیوب آسان تر میشود. اما باید در نظر داشته باشید همه این ها به محتوای کسب کار شما بستگی دارد.
محبوبیت بین مردم
صد در صد که اینستاگرام محبوبیت بیشتری در عموم مردم دارد. بخشی از این محبوبیت اینستاگرام در ایران مربوط به فعالیت افراد مشهور و سخت گیری کمتر برای ورود کاربر به این شبکه اجتماعی است. اما از این قضیه غافل نشوید که یوتیوب هم طرفداران کمی ندارد و روز به روز به تعداد طرفداران یوتیوب افزوده میشود .
دلیل بیشتر شدن طرفداران یوتیوب بیشتر شدن محتوای فارسی است، تا چند سال پیش یوتیوب بیشتر محتوای خارجی و با زبان بیگانه داشت که باعث میشد افراد زیادی سراغ یوتیوب نروند اما با گذشت زمان و آمدن نسل جوان تر به اینترنت یوتیوب طرفدار بیشتری در ایران پیدا کرد، و بدین ترتیب تولید کننده های محتوا به زبان فارسی هم بیشتر شدند که به این روند سرعت بخشید.
کدام زود تر نتیجه میدهد؟
در کشوری مثل ایران که طرفدار های اینستاگرام خیلی بیشتر هستند، صد در صد اینستاگرام زود تر نتیجه میدهد.ولی نتیجه گیری هم باز به شما بستگی دارد محتوایی که میزارید یا تبلیغاتی که انجام میدهید مشخص کننده نتیجه کار است.در یوتیوب شما نسبت به تکرار در تولید محتوای خود دیده میشوید.درست است که هیچکس از محتوای تکراری و کپی خوشش نمیاید ولی کاربران یوتیوب بسیار روی این موضوع حساس هستند و ازمحتوای جدید بسیار استقبال میکنند. پس سرعت نتیجه گیری شما به خاص بودن محتوای شما نیز مربوط است.
سرعت بازدهی تبلیغات در پلتفرم های اینستاگرام و یوتیوب
سرعت باز دهی تبلیغات در اینستاگرام
بازدهی تبلیغات دراینستاگرام بسیار بالاست زیرا راه های تبلیغ بیشتری دارد و الگوریتم های ساده تری دارد که همه ی اینها باعث میشود بازدهی تبلیغات بیشتر شود.
بازدهی تبلیغات در یوتیوب
بازدهی تبلیغات در یوتیوب به نسبت کمتر از اینستاگرام است. زیرا یوتیوب بسیار در زمینه دنبال کننده ها سخت گیر تر است و اگر ناگهانی تعداد زیادی دنبال کننده شما را دنبال کنند ممکن است آن ها را به عنوان بات شناسایی کند و همه را حذف کند.
همچنین ممکن است ویدیو های شما را به بقیه پیشنهاد نکند که این موضوع باعث میشود پیشرفت شما و روند باز دهی تبلیغات شما بسیار کند تر شود.
مقاله پیشنهادی—-از کجا بفهمیم اکانت اینستاگرام ما هک شده است ؟
نتیجه گیری و کلام آخر
همانطور که احتمالا تا الان خودتان متوجه شده اید اینستاگرام پلتفرمی بهتر برای کسب و کار شماست، اما این موضوع نباید باعث شود تا شما صرفا اینستاگرام را برای کسب و کار خود انتخاب کنید.
همچنین شما میتوانید از تیم مجرب آیدبکس که سال ها سابقه همکاری های موفق در این زمینه را دارد برای انتخاب پلتفرم مناسب برای کسب و کار خودتان کمک بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.